MATERIAL 1



 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

LA IMATGE TEMÀTICA

La imatge temàtica és aquella que expressa el tema de la pel·lícula d'una manera metafòrica.
En aquest cas veiem com l'home està dominat per les màquines.
Si us fixeu bé en tots els gags del fragment que hem extret de la pel·lícula "Temps moderns" de Charles Chaplin veureu com fan referència a aquest fet. 
Quan menja mitjançant la màquina, quan perd els papers al haver estat tantes hores treballant, quan llença oli a la cara dels treballadors com si fossin màquines...

                                           "Temps moderns" de Charles Chaplin (1936)

                                            "Ponyo al penyasegat" de Hayao Miyazaki (2008)




A la pel·lícula "Ponyo al penyasegat" podem veure com el tema és el xoc entre dues realitats; l'home i la natura. 
En Sosuke un nen que viu a la Terra i la Ponyo un peixet que viu en les profunditats del mar són els dos personatges que representen aquests dos mons. 
En la imatge veiem com l'enquadrament es divideix en diagonal expressant aquest xoc entre home i natura en la primera imatge de la pel·lícula en la que es conèixen tots dos personatges.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PLA CONJUNT

Aquesta imatge és un primer pla del senyor o és un pla general de la senyora? És un PLA CONJUNT! 
Recordeu que quan dos personatges es troben en escales diferents en la mateixa imatge diem que és un pla conjunt.

                                    "L'any passat a Marienbad" d'Alain Resnais (1961)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

LA PUBLICITAT














1- L'OBJECTIU DE LA PUBLICITAT

2- EMISSOR, PRODUCTE I RECEPTOR

3- TIPOLOGIA D'ANUNCIS

4- LES QUALITATS DEL PRODUCTE

5- LA PUBLICITAT INDIRECTE

6- HISTORIA DE LA PUBLICITAT: SOCIETAT DE CONSUM

7- SENSUALITAT I INFORMACIÓ

8- ELS FALSOS ATRIBUTS DEL PRODUCTE I LA IDEALITZACIÓ DEL CONTEXT

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ELS INFORMATIUS

Deixo una notícia del volcà de la illa de Hierro d'Antena 3 Notícies per anar veient com ho tracten.

Recordeu la estructura bàsica dels informatius: 

1r.: P.M. del presentador inroduint la noticia.

2n.: P.G. per veure on passa la noticia.

3r.: Imatges variades del succes amb veu en off del informador per saber que passa, perquè passa i com passa.

4t.: Entrevistes (guairebé sempre en P.M. ja que ens interessa veure la seva expressió al explicar el succeït) a varies persones amb diferents informacions, punts de vista i opinions per veure a qui li passa (recordeu el contrast d'opinió per tal de que l'espectador pugui tenir opcions i diferents punts de vista per generar el seu parer davant dels fets).

5è.: Per últim, tornem al P.M. del presentador que tanca la noticia i en comença una altra.

Les 5 + 1 W:

What - Que?
Why - Perquè?
Where - On?
When - Quan?
How - Com?
Who - Qui?


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HISTÒRIA DEL CINEMA

La primera pel·lícula de ciéncia ficció de la història del cinema. "Viatge a la lluna" de George Méliès (1902).
Fixeu-vos que al principi el cinema no tenia ni só ni color i les bobines eren curtes i totes les pel·lícules duraven 10 minuts com a màxim.



La pel·lícula "Asalt i robatori d'un tren" de E.S.Porter (1906).
Penseu que els espectadors davant de les primeres pel·lícules no diferenciaven entre realitat i ficció.


"L'arribada del tren a l'estació" dels germans Lumière (1895).


La primera pel·lícula de la història "Sortida dels obrers de la fàbrica" del germans Lumière (1895).


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

L'ENCADENAT


La primera seqüència de la pel·lícula "Apocalypse Now" de Francis Ford Coppola (1979).
Fixu-vos en tot allò que es pot expressar a través de l'encadenat.
Que expresa la tercera imatge que sorgeix de les altres dos?



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ELS GÈNERES CINEMATOGRÀFICS 

1- EL MUSICAL

Fixeu-vos que les pel·lícules musicals utilitzen la música per expresar o bé els sentiments d'un personatge o bé per explicar el que està passant en la pel·lícula d'una forma musical. A través del cant, el ball, la música i les coreografies.

El fragment és de la pel·lícula "Cantant sota la pluja" de Stanley Donen i Gene Kelly (1952). 


2- LA CIÈNCIA FICCIÓ

Fixeu-vos en que les pel·lícules de ciència ficció inventen mons que no existeixen. Només cal veure els espais i els personatges que hi surten. Són pel·lícules que inventen realitats que no existeixen, que són producte de la imaginació.

El fragments és l'inici de la pel·lícula "La guerra de les galexies: L'imperi contraataca" d'Irvin Kershner (1980).




Un fragment d'una altra pel·lícula de ciència ficció. "Blade Runner" de Ridley Scott (1982).



3- EL WESTERN O CINEMA DE L'OEST


L'element característic del cinema de l'oest és el fet que representa la lluita de l'ordre y la llei en front d'allò salvatge, és la conquesta de l'oest per part de la civilització. 
Els antagonistes d'aquestes pel·lícules solen ser o bé els salvatges que aterroritzen una població o els indis que habiten les terres salvatges.

Fixeu-vos en el vestuari dels personatges i en els elements característics de l'època i de la zona on passen aquestes pel·lícules: cavalls, carruatges, pistoles, barrets, el saló, la presó, el sheriff... 


Els dos directors més famosos que han dirigit pel·lícules de l'oest són: John fors i Howard Hawks.
Deixo un fragment d'una pel·lícula de cadascún d'ells.


Aquest fragment és de la pel·lícula "L'home que va matar Liberty Valance" de John Ford (1962).



Un fragment de la pel·lícula "Riu vermell" de Howard Hawks (1948)



4 - EL DOCUMENTAL


El documental es un tipus de pel·lícula en la que s'intenta reflectir la realitat tal i com és. 
Per tant, no es tracta de cap història inventada sinó que tracta sobre la realitat ja sigui d'un lloc, una persona...
És, doncs, explicar alguna cosa de la manera més real possible.

Un dels primers documentals del cinema "Berlin, sonfonia d'una gran ciutat" de Walther Ruttmanann (1927) que tracta sobre un dia a la ciutat de Berlin només utilitzant música i imatges.


I un documental del mateix estil (en el que només s'utilitza música i imatge) però molts anys després "Baraka" de Ron Fricke (1992).
Deixo penjada la pel·lícula sencera en set parts diferents. 
Espero que us agradi!
També deixo el link d'una pel·lícula documental que m'ha enviat el Marc Ortiz de la classe de 5è que parla de la Terra i com l'home està influint en el medi ambient. "Home" (2009) de Yann Arthus-Bertrand. 


http://www.youtube.com/watch?v=SWRHxh6XepM&feature=relmfu











5- LA COMÈDIA

La comèdia és aquell gènere cinematogràfic que preten fer riure a l'espectador a través d'elements d'humor, d'ironia, d'absurd...

Alguns dels grans còmics del cinema són: Peter Sellers, Charles Chaplin, Buster Keaton, Jerry Lewis...
Deixo un fragment de pel·lícules protagonitzades per cadascún d'ells.

PETER SELLERS:

Una seqüència de "La festa" (1968) de Blake Edwards.



BUSTER KEATON:

Deixo penjada la pel·lícula sencera en 5 parts de "El modern Sherlock Holmes" (1924) de Buster Keaton.







CHARLES CHAPLIN:

Una seqüència de "El gran dictador" (1940) de Charles Chaplin.

JERRY LEWIS:

Una seqüència de "Embolic als grans magatzems" (1963) de Jerry Lewis.



6 - L'ANIMACIÓ:

L'animació és aquell tipus de pel·lícules que estàn fetes integrament amb dibuixos o per ordinador i que passades imatge per imatge a gran veloçitat donen la sensació de moviment. (24 o 25 imatges cada segón)

Qui sap quina pel·lícula varem veure l'any passat d'animació? 

Poso un fragment d'una pel·lícula que de bén segur que us agradarà. "Para no corras tanto" (2008/09) de Cesar Díaz.
A veure si adivineu amb qui material està fet aquest curtmetratge? 





---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

LA DIRECCIÓ DE LA MIRADA

En totes les imatges la mirada hi fà un recorregut però, on mira primer la mirada?
El que mira primer la mirada són els objectes en moviment que apareixen en la pantalla. Els elements cinètics (recordeu que "Kine" en grec vol dir moviment).

"Baraka" (1992) de Ron Fricke

El segón que mira és les zones de contrastst: si la imatge es tota fosca l'ull lirarà cap a la llum i si la imatge és molt lluminosa l'ull mirarà cap a allò fosc. Mira, doncs, el que és diferent. El contrast.

Diego Velázquez "Las meninas" (1656)

Amb el color passa el mateix: si en la imatge predominen els colors càlids l'ull mirarà la zona de colors freds i al inrevés si en la imatge predominen els colors freds mirarà la zona de color càlida.


Henri Matisse "Harmonia en roig" (1908)

 Paul Gauguin "La bacaina" (1891)

Piet Mondrian 

Finalment la mirada fà aquest recorregut també seguint les linies de composició: Així doncs, si la composició és en triangle la mirada el reseguirà mirant sempre primer l'angle superior i passant pels altres dos angles després per finalment mirar al centre.


Si la composició és en quadrat la mirada sempre tendirà a mirar al centre d'aquest.
Piero della Francesca "La resurrecció de Crist" (1463-1465)
Caravaggio? "El dentista" (1607-1609)