MATERIAL 2

LA SEQÜÈNCIA ELABORADA I EL PLA SEQÜÈNCIA


La seqüència elaborada és aquella que ens permet en molt poc temps de la pel·lícula ensenyar com passa molt de temps de la història.
"Ciutadà Kane" (1941) d'Orson Welles:



Una altre seqüència elaborada en la que veiem en molt poc temps com s'estableix la relació entre dos personatges. La pel·lícula és 


http://www.youtube.com/watch?v=kOjSXpWtADg



"Pather Panchali, la cançó del camí" (1955) de Sat


yajit Ray
El pla seqüència és aquell que mostra una unitat d'acció, d'espai i de temps en un únic pla de llarga duració.

Deixo penjats tres plans seqüència de les pel·lícules "Set de mal" (1958) d'Orson Welles, "Els 400 cops" (1959) de François Truffaut i "Un dels nostres" (1990) de Martin Scorsese:




------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

L'EFECTE KULESHOV:


Fixeu-vos que la interpretació que fem d'una imatge ve determinada per la relació amb les imatges que l'acompanyen. El que li dona sentit a una imatge és doncs el seu context.


Així, si veiem la imatge d'un Pla Detall d'un plat de menjar i després un Primer Pla del personatge ens sembla que aquest té gana. Si abans del Primer Pla tenim la imatge d'un got d'aigua ens semblarà que el personatge te set...


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
EL MONTATGE:

Veiem ara una seqüència de "L'acoiraçat Potempkin" (1925) d'Einsenstein. Fixeu-vos en la veloçitat de les imatges, n'hi ha que duren menys d'un segon, fixeu-vos també en el moviment dels elements que hi apareixen, en la sensació de caiguda que ens soposen les escales, en el tipus de plans i en el tipus d'angles.
Perquè s'utilitza tot d'aquesta manera? Quina intenció hi ha en aquesta seqüència? Que ens vol transmetre el director?


Com a contrapunt al que acabem de veure poso dues seqüències de la Pel·lícula "Bon dia" (1959) de Yasujiro Ozu on el que preten és tot el contrari. Això és, no utilitzar cap artificiositat sinó el contrari, mostrar tota la pel·lícula com si fos algu que està mirant allò que passa. 

Fixeu-vos que no hi ha moviments de càmera, no hi ha plans ràpids sinó tot el contrai i que la càmera sempre està col·locada a la mateixa alçada (com si algu observes el que passa). 
El drama tan sols s'esdevé del que ens transmeten els personatges.





---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
LA PUBLICITAT ENGAÑOSA:

En aquests anuncis veurem com la publicitat ens mostra coses que no són veritat. Produeix constantment mentires sempre amb la mateixa finalitat: vendre el producte!


En aquest anunci veiem com es tracta una situació quotidiana per fer-nos creure que qui decideix les condicions d'un producte són els consumidors d'aquest producte. Fixeu-vos com la càmera es mou i col·loca persones d'esquenes davant per simular que l'espectador és un més en aquesta reunió.


El masclisme i la sensualitat en la publicitat és frequent i fan jugar un paper molt desagradable a les dones.
Regulen doncs els desitjos de fer les coses bé, de satisfer al marit, d'estar guapa i sobretot determinen les necessitats quotidianes!
En aquest anunci veiem que el receptor del producte és exclusivament l'home. Però quin paper juga la figura de la dona en aquest anunci? És tant sols un objecte que acompaña al consumidor però que no participa en la relació emissor-receptor. Fixeu-vos en l'eslogan!!








Fixeu-vos quin és el paper de la dona en aquests anuncis! És ella la responsable del funcionament de la llar? I del humor del seu marit?

La poesia en la publicitat ha estat sempre present fins i tot abans de la televisió, la ràdio i la prensa. Els productes es publicitaven amb rimes que poguessin recordar els receptors façilment. Avui en dia també son frequents les rimes en els eslogans.

Deixo algunes publicitats anteriors a la tele i a la ràdio que utilitzen la publicitat per vendre:
 

"Visitaron a Requena
los chicos de El Liberal,

y se bebieron dos copas

del Aguardiente Imperial."

 "En la presente Cuaresma
vuestra alma se salvará

si os laváis con el jabón
de los Hermanos Masiá."

"Después de las elecciones

la República vendrá,
si os laváis con el jabón
de los Hermanos Masiá."

"Para curar el trancazo

hay un remedio especial:
beberse cuatro copitas

del AGUARDIENTE IMPERIAL."

Veiem ara com ha arribat la poesia a la publicitat avui en dia.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
EL COLOR:

El color es diferencia en color llum i color pigment.
El color llum és aquell que es caracterítza per ser l'usat tan en les imatges que es generen a través de l'ordenador, la televisió, el cinema... 

Els tres colors llum primaris són: el vermell (RED), el verd (GREEN) i el blau (BLUE). 

Les sigles estableixen el que anomenem RGB i que és la totalitat de color d'una imatge llum ja que através de la mescla d'aquests tres s'estableixen tota la resta de colors.


Per altra banda, els colors pigment són aquells que s'utilitzen sobre una superfície: la pintura, les teles, els mosaics... 

Els tres colors pigment primaris són el Cyan, el Magenta i el Groc i al igual que els anteriors de la mescla dels tres aconseguim crear tota la paleta cromàtica (tots els colors). 

Com veieu, aquests tres són els colors secundaris llum i els colors secundaris pigment són els colors primaris llum.


Fixeu-vos com de la mescla dels colors llum sempre obtenim un color secundàri més clar i que de la mescla dels colors primaris pigment sempre aconseguim un color secundàri més fosc.

Per últim, de tots els colors llum mesclats obtenim el blanc que no el considerem un color sinó llum ja que el pecebem com acromàtic (sense color) i de la mescla de tots els colors pigment obtenim el negre que tampoc el percebem com un color, sinó acromàtic.  


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CONTRAST I ARMONÍA

Tot l'art es regeix per aquesta dualitat: Contrast i armonía.
Això és, la relació que s'estableix entre allò que es igual entre si i allò que és diferent. Anem a veure-ho:

Una imatge de la pel·lícula "La noche del cazador" (1955) de Charles Laughton.


Com diries que és la llum d'aquesta imatge, armònica o contrastada?

Et genera sensació de tensió o més aviat una sensació de tranquilitat?

La següent: Una pintura de Pablo Picasso.


I una última imatge: una pintura de Paul Gauguin.


Això passa amb tots els elements: amb la llum i el color com hem vist però també amb el só, el moviment, en la literatura, en el cinema, en la música... 

En conclusió, l'ésser humà davant el contrast té sensació de tensió mentre que davant la armonía (la igualtat) té sensació de tranquilitat.


Apliquem-ho ara a la imatge en moviment. Al cinema!! (recordeu que "kine" en grec significava moviment)


Dues seqüències de "Mala sang" de Leos Carax i una de . 
Fixeu-vos en la imatge i en com genera tensió a través del contrast.





I una seqüència de la pel·lícula "Pather Panchali, la cançó del camí" (1955) de Satyajit Ray on es mostra com es crea una escena tranquila per després generar tensió amb l'arribada del tren.

http://www.youtube.com/watch?v=d-JWZDALouI&feature=related
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
LA PERSISTENCIA DE LA RETINA


El que mirem, quan ho deixem de mirar dura en la retina una mica de temps. Així doncs, la imatge queda impresa en la retina durant un temps molt, molt curt abans de deixar de veure-la.  Segons Joseph Plateau, el descobridor d'aquest fet, dura 0,1 segons abans de desapareixer.
Aquest fet de la visió ens permet que si passem moltes imatges seguides molt ràpidament (en el cinema 24 cada segon) aquestes es posin en la retina unes sobre les altres i el nostre cervell les crelacioni entre elles i ens dongui la sensació de moviment quan en realitat només són fotografies estàtiques.


Deixo vídeos d'alguns jugets òptics per a entendre-ho millor. Fixeu-vos que son imatges que quan passen ràpidament simulen la sensació de moviment pel fet que acabem d'explicar.


El praxinoscopi:




El traumatrop:



Un vídeo per fer el vostre propi Zootrop:



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

L'ESTRUCTURA NARRATIVA CLÀSSICA:


Des de fa molt molt temps les histories, els contes, les rondalles, i també les pel·lícules s'estructuren en general de la mateixa manera. En tres parts: Introducció, Nus i Desenllaç!

1. LA INTRODUCCIÓ: 

Es defineixen els personatges (A qui li passa?) 
Es definaixen els espais (A on passa?)
Es planteja el CONFLICTE que és el motor de la pel·lícula, el que farà moure els personatges, els farà ser actius davant el problema per tal de solucionar-lo.
El moment en que es detona el conflicte ho anomenem INCIDENT INDUCTOR. 

2. EL NUS: 

Es desenvolupa el conflicte. Els personatges pretenen aconseguir ressoldre el problema mentre van trobant trabes per aconseguir-ho.
En general els personatges que han de superar el conflicte són els personatges principals o protagonistes i qui possa trabes per arreglar-ho és l'antagonista.
Ja sabeu que qui té un paper menys rellevant en l'argument l'anomenem personatge secundari.

Finalment, arribem al CLIMAX que és el moment en que s'aconsegueix superar el conflicte.

3. EL DESENLLAÇ:

Es el moment en que un cop arreglat el conflicte veiem com s'estructurarà el devenir dels personatges, les seves relacions... un cop solucionat el problema.



L'estructura narrativa que no es construeix emb aquesta estructura de tres ACTES podem anomenar-la abstracte o moderna.